توجه : خانه رياضيات اصفهان هيچ نماينده‌ رسمي و شعبه ديگري ندارد. در صورت مشاهده چنين مواردي، درخواست مي‌شود تا از طريق تلفن 36692013 با خانه رياضيات اصفهان هماهنگ نمائيد.

آمار سایت
Stat
گزارش برگزاری انجمن دانش آموزی پایتون

خانه ریاضیات اصفهان، با هدف ایجاد فضای مناسب برای فعالیت دانش‌آموزان علاقه‌مند به برنامه نویسی، کسب دانش بیشتر در این حوزه و آشنایی با کاربردهای مختلف آن، در بهمن ماه 1396 اقدام به تاسیس انجمن برای عموم دانش آموزان نمود.

فعالیت‌های این بخش شامل برگزاری جلسات هم اندیشی، انجام پروژه، ارائه‌های علمی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی پایتون بود.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________

گزارش برگزاری انجمن دانش آموزی پایتون

افتتاحیه و اولین جلسه انجمن در تاریخ 96/11/04  با معرفی موضوعات و اهداف کارگروه‌های تخصصی انجمن برگزار شد. در دومین جلسه پس از بیان شرح مختصری از پروژه ها توسط مدرسین، اعضای دانش‌آموزی با توجه به علاقه‌مندی و توانایی خود به کارگروه‌های هوش‌مصنوعی، رباتیک، ساخت بازی و اَپ موبایل تقسیم شدند. همچنین یک تیم دانش‌آموزان دبستانی شروع به یادگیری این زبان کردند.

 

____________________________________________________________________________________________________________________________

گزارش تیم دبستانی انجمن دانش‌آموزی پایتون

 

دانش آموزان پایه پنجم دبستان انجمن پایتون بصورت گروهی و با کمک راهنماهای انجمن شروع به یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون از سایت پایلی نمودند و موفق به انجام پروژه‌هایی از جمله ساخت بازی شدند.

اعضای فعال این تیم به شرح زیر می باشد.

  • پارسا صمیمی
  • سامان قاسمی
  • رهام توسلی
  • حسین عشقی

برای کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________

 

طراحی و ساخت ربات امدادگر تیم رباتیک انجمن دانش آموزی پایتون

مقدمه

سالانه میلیونها نفر در اثر حوادث طبیعی سلامتی یا جان خود را از دست می دهند و جوامع متحمل ضررهای اقتصادی سنگینی برای نجات و بهبودی افراد و همچنین بازسازی مکان‌های ویران شده می‌شوند. رباتها در محیط‌های پرخطر بهتر از انسان عمل می کنند. یکی از راهکارهایی که برای نجات مصدومان زلزله استفاده می‌شود، به‌کارگیری ربات در عملیات امداد و نجات است. تا به مصدومان گرفتار زیر آوار کمک کنند، بدون آنکه آسیبی به گروه امداد و نجات وارد شود. امروزه رباتهای امدادگر با قدرت تشخیصِ مانع به نجات بشر آمده اند. و در شرایطی که دسترسی به مصدومین میسر نیست با فیلمبرداری از مصدومان حادثه، به امدادگرها کمک می کند.

 

انجمن دانش‌آموزی پایتون خانه ریاضیات اصفهان، در زمستان ۹۶ با همکاری پایلی و به‌صورت رایگان با هدف ترغیب دانش‌آموزان به استفاده از علوم رایانه در دنیای واقعی آغاز به فعالیت کرد. انجمن محیطی پویا برای دانش‌آموزان است تا در کنار هم و مربیان ایده‌هایشان را در زمینه‌های مختلف مثل هوش‌مصنوعی، اَپ موبایل، بازی‌سازی و رباتیک خلق ‌کنند. تیم رباتیک یکی از تیم‌های فعال انجمن بودند که در این گزارش با آنها، ایده‌هایشان و رباتی که ساختند آشنا می‌شویم.

در انجمن همکاری تیمی، نقش مهمی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده دارد. رباتی که تیم دانش آموزی انجمن پایتون خانه ریاضیات اصفهان موفق به ساخت آن شده است، به وسیله برد رزبری‌پای برنامه نویسی شده و قابلیت تشخیص مانع با استفاده از سنسور مادون قرمز را دارد. این ربات می‌تواند به عنوان ربات مسیریاب برای کمک به نابینایان استفاده شود.

اسامی اعضای تیم رباتیک به شرح زیر است:

  • بهفر باقری (پایه نهم - شهیدان نم‌نبات)
  • محمدطاها مجلسی (پایه نهم مدرسه شاهدشباهنگ)
  • سجاد احمدی (پایه دهم هنرستان شهید دکتر چمران)
  • فرحان کامرانیان (پایه دهم هنرستان شهید دکتر چمران)
  • امیرحسین خلفائیان (پایه دهم هنرستان شهید دکتر چمران)

 

از بهفر باقری درباره انجمن و رباتی که ساختند می‌پرسیم:

در انجمن خانه ریاضیات اصفهان، با کاربرد و عملکرد بردهای رزبری‌پای آشنا شدیم. برد رزبری‌پای رایانه‌ای به اندازه کارت بانکی هست.! یک پردازشگر بسیار کوچک و قوی، که تقریبا مثل یک رایانه معمولی است. روی آن سیستم عامل نصب می‌شود و به مانیتور، کیبورد و ماوس متصل می‌شود. دارای چهار پورت USB (برای اتصال فلش، ماوس، کیبورد و ...)، کابل اتصال شبکه (و قابلیت اتصال بی‌سیم به وای‌فای)، پورت HDMI برای اتصال به مانیتور، پورت 3mm برای اتصال بلندگو یا ...، و دارای قابلیت اتصال به دوربین است.

انجمن مثل یک کلاس درس نبود. موضوع اصلی یادگیری بود و کاملاً هم پروژه محور. بعد از این که مقدمات لازم رو یادگرفتیم، با مشورت و نظر مربی تیم آقای مهندس صدیقی، تصمیم گرفتیم یک ربات "تشخیص مانع" بسازیم. نقشه کلی این بود که ربات وضعیت کلی محیط اطراف را تا شعاع 4سانتی متری داشته باشه تا بتواند با توجه به اطرافش، مسیر حرکت خود را انتخاب کند. چالش‌های زیادی داشتیم، مثل منبع تغذیه ربات، هم‌تراز نبودن دو طرف ربات و.... ولی بالاخره موفق شدیم مشکلات را رفع کنیم و به نتیجه مطلوب برسیم.

من در انجمن برنامه‌نویسی رباتیک، ساخت بدنه ربات، سیم‌کشی، استفاده از ماژول‌های مختلف، و مهم‌تر از همه، روش یادگرفتن علوم رایانه و همکاری و کارگروهی را یاد گرفتم.

 

محمدطاها مجلسی می‌گوید:

برد رزبری، بردی است که سخت افزارِ آن، کدها را مستقل اجرا می‌کند. برای حرکت ربات دو موتور گیربکس به‌کار بردیم، و جهت دهی را با کدنویسی انجام دادیم. ربات دارای سنسور تشخیص با اشعه مادون قرمز است و به‌وسیله میکروکنترلرها کنترل می‌شود که با برنامه ریزی قدرتِ تشخیص به آن داده‌ایم.

از سجاد احمدی و فرحان کامرانیان سوالهایی می‌پرسیم:

-توضیح ساده‌ای در مورد برد رزبری‌پای بدهید.

احمدی: برد رزبری دارای میکروکنترلر به‌عنوان پردازنده است و در علم الکترونیک کاربرد وسیعی داره.

-انجمن تا چه حد باعث ایجاد انگیزه برای شما شد؟

احمدی: خیلی خیلی زیاد، دوره فوق العاده‌ای بود و باعث شد که در مورد رزبری اطلاعات فوق العاده‌ای کسب کنم.

-کار تیمی تا چه حد در پیشرفت کار تاثیر داشت؟

احمدی: کار تیمی در اجرای فرآیند ساخت ربات نقش موثری داشت و باعث شد کارها با برنامه و خیلی سریع پیش بره.

-نظرتون رو در مورد محیط خانه ریاضیات و مدرس دوره بگید.

احمدی: محیطی بسیار عالی بود و فضای خوبی برای پیشرفت نوجوانان فراهم کرده بود. مدرس دوره هم بسیار عالی بودن. امیدوارم انجمن پایتون تداوم داشته باشه.

 

-چالشی که در ساخت ربات با آن مواجه بودید، چه بود؟

کامرانیان: یک از چالش هایی که با اون روبرو بودیم، ساخت هر چه بهتر اسکلتِ ربات بود.

- در مورد قابلیت‌های ربات به‌طور کلی توضیح بدید.

کامرانیان: قابلیت خوب رباتی که ساختیم شناخت موانع روبروی ربات و عبور از کنار آنها هست.

- انجمن تا چه حد باعث ایجاد انگیزه برای شما شد؟

کامرانیان: حس می‌کنم برنامه‌نویسی واقعیِ من از انجمن شروع شد و هنوز هم دارم ادامه میدم. انگیزه خیلی خوبی برای یادگیری بیشتر برنامه نویسی پیدا کردم.

- چه ایده‌ای برای بهبود رباتی که ساختید دارید؟

کامرانیان: ایده من برای بهبود ربات ایجاد قابلیت تشخیصِ مانع از عقب برای ربات و قابلیت فیلمبرداری در حین حرکت هست.

- هدف آینده شما چیست؟ آیا قصد ادامه تحصیل در رشته رباتیک را دارید؟

کامرانیان: هدف آینده من برنامه‌نویسی در زمینه اینترنت اشیا (IoT) و ساخت خانه هوشمند هست.

- کار تیمی تا چه حد در پیشرفت کار تاثیر داشت؟

کامرانیان: کار تیمی دلیل اصلی نتیجه گرفتن پروژه بود.

- نظرتون رو در مورد محیط خانه ریاضیات و مدرس دوره بگید.

کامرانیان: خانه ریاضیات تاثیر خیلی خوبی در استعدادهای کشف نشده نوجوانان داره، خیلی مشتاقم باز هم دوره ها رو در خانه ریاضیات ادامه بدم. مدرس خیلی عالی و کار بلدی هم داشتیم.

امیرحسین خلفائیان درباره هدف تیم می‌گوید:

برنامه آتی ما برای بهبود ربات، استفاده از هوش مصنوعی و ساخت ربات هوشمند با کمک تیم هوش مصنوعی انجمن است. یعنی ساخت ربات مجهز به دوربین، برای دریافت داده از ویرانی ها و مصدومان.

در پایان آقای مهندس حسام صدیقی کارشناس ارشد مخابرات سیستم از دانشگاه صنعتی اصفهان و مدرس دوره رباتیک انجمن پایتون نیز توضیحاتی درباره برد رزبری که در ساخت ربات بکار می‌رود، را بیان کردند.

در سال 2012 یک بنیاد خیریه آموزشی به نام بنیاد Raspberry Pi در بریتانیا تصمیم گرفت برای توسعه علوم رایانه و گسترش مباحث مرتبط با آن، در میان اقشار غیرحرفه‌ای به‌ویژه دانش‌آموزان بردی را طراحی کند که اندازه‌ای در حد یک کارت اعتباری و قیمتی مابین 25 تا 35 دلار (متناسب با یک پنجم درآمد یک دانش‌آموز) داشته باشد. بردی که به اندازه کامپیوترهای معمولی قدرتمند باشد. این برد یک مینی‌کامپیوتر کامل محسوب می‌شود و مشتمل بر پردازنده (یک میکروکنترلر ARM)، پورت‌های ورودی-خروجی (از جمله تعدادی پورت USB، HDMI، پورت شبکه، خروجی صدا و تعدادی پایه های ورودی-خروجی عمومی برای ارتباط برد با دنیای خارج از طریق حسگرها، رله‌ها  و.... (، حافظه دائمی (به صورت یک کارت SD) و در نسخه‌های اخیر برد، مجهز بهWi-Fi  و بلوتوث می‌باشد. امروزه با توجه به قابلیت‌های بالای این برد، از آن در کاربردهای صنعتی، نظامی و دانشگاهی به صورت گسترده استفاده می‌شود. از آن جمله می‌توان به کاربرد ویژه آن در فناوری نوین اینترنت اشیاء (IoT) و موضوع هوشمندسازی خانه ها اشاره کرد.

اعضای تیم رباتیک از راست: بهفر باقری، محمدطاها مجلسی، سجاد احمدی، فرحان کامرانیان و مهندس حسام صدیقی (سرپرست تیم)

 

 

 

 

 


کنفرانس‌های داخلی
1 2 3 4 5
آخر بعدی
کنفرانس‌های بين‌المللی
1 2 3 4 5
آخر بعدی
مباحث ویژه رياضی
1 2 3
آخر بعدی
Instant maths ideas

A COMPREHENSIVE GUIDE TO Factorial Two-Level Experimentation

Operations Research